söndag 19 juni 2011

juni 2011

hej, det var länge sedan!!
Det händer inte så ofta, men såhär i bland får jag till ett inlägg. Kul att kunna se skillnaderna. Det är då man förstår att det faktiskt växer så det knakar. Fast jag själv tycker att det växer mycket mycket mer hos alla andra! Insåg idag att mina växter inte har blivit sådär kraftiga och frodiga för att jag har flyttat dem . Verkar som om det är tredje året de blir sådär härligt kraftiga. Denna rabatt under är faktiskt tredje året. Gamla växter, men flyttade pga en dränering.Den står i skugga, får eftermiddagssol, vilket gör att den ligger efter alla andra. Mina pioner har fått rätt mkt knopp i år, men de är fortfarande små och stenhårda


Denna rabatt är ett år gammal nästan exakt. Blev till efter stenläggningen va klar i början av juni i fjol. Så De flesta växter är bara ett år, eller lite äldre men ditflyttade. Har gjort precis så jag inte skulle göra. Jag har fyllt  den med allt möjligt som jag har fått tag på och velat ha. Har ju än så länge väldigt få rabatter i trädgården, och får ta sätta ner dem där de får plast, och tyvärr flytta dem sedan

Behöver få upp höjd här, och funderar på hur jag ska göra. Här läggs massor av snö under vintern, så buskar är uteslut. Kanske nått träd, men villinte skymma utsikten från huset över infarten. Man vill ju ha lite koll liksom. *ler*
Ljuvlig salvia

Vit löjtnanshjärta, nyplanterad för i år.


 Mina odlingar. De kommer så småningom bli omringade med häck eller nått staket som avgränsar från resten av trädgården. Och sedan ska gräset bort, för att snygga upp och förenkla gräsklippningen.
Närmast minivitkål, palsternacka, morötter, gurkört, rädisor, potatis, lök, rabarber sparris mm

Första färdiga jordgubben. Numera uppäten! mums!


Här har jag markerat ut minblivande rabatt och nästa projekt. Denna södervägg är tråkig och det är helt platt och trist. Här kommer jag först förbereda en stenkantad rabatt enligt slangen, och sedan ska vi göra en pergola längst med. För att få upp höjd och få det frodigt.
Längst bort skymtar man nya uterummet som blev klart i dagarna. Lite målning och lite el så ska det vara helt klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar