tisdag 22 februari 2011

fröbeställning

Nu har jag beställt fröer till mitt grönsaksland. Finns ju hur mycket grönsaker och annat kul som helst att välja på. Men jag känner att jag fegar lite, och bara tar säkra sorter. Känner mig så osäker på allt som har med odling och sådder att göra. Vilket jag inte borde göra, för jag har ju sått förut, och jag har ju "Capella-året" bakom mig. Hittade gamla bilder där jag ser att jag har sått tomater, jättefina sådder, ( se under rubrik sådder) Men sen fick de antagligen för lite jord och näring så de gav inte så mycket som jag hoppats på

I fjol beställde jag från impecta, och så blev det även i år. Tycker om deras katalog, enkel och tydlig.
Dessa frön beställde jag nu:
3398      Ocimum basilicum 'Genovese Compatto'   vanlig basilika
9712      Solanum lycopersicum 'Riesentraube'   körsbärstomat.
3050      Borago officinalis   gurkört
3193      Portulaca oleracea var. sativa 'Grön'  Trädgårdsportlak
3312      Diplotaxis tenuifolia  ruccola. ska odlas i kruka i år!
9758      Lactuca sativa Baby Leaf  . plocksallad, mix
9510      Beta vulgaris 'Detroit Dark Red'  rödbeta, samma sort som i fjol
3169      Petroselinum crispum (Foliosum-gr.) 'Gigante d'Italia' Persilja
9400      Pastinaca sativa L. 'White Gem' Palsternacka
9241      Brassica oleracea F1 'Minicole'  Minivitkål
9145      Cucumis sativus 'Beit Alpha' Salladsgurka
9012      Vicia faba 'A Grano Violetto' Bondböna



Solanum lycopersicum 'Riesentraube'   körsbärstomat, upp till 350 blommor per klase
Portulaca oleracea var. sativa 'Grön'  Trädgårdsportlak

 
Cucumis sativus 'Beit Alpha' Salladsgurka
  Vicia faba 'A Grano Violetto' Bondböna


bilderna kommer från Impecta.se
Många bloggar som jag läser har redan börjat med sina grönsakssådder för länge sedan. Men de har lysrör över sina, vilket jag inte har. Så jag får nog snällt vänta till slutet av mars- början av april. Men sen ska det sås! Plus att det fortfarande är ruskigt mycket snö ute och 5-15 minus.

Har lite frön kvar från fjolårets sådder som jag ska så även i år
Morot
Sockerärta
Huvudsallad
Salladspurjo ( hoppas den går bättre i år! blev gräslökstjock i fjol)
Chili ( gammalt frö från capella, runåberg)
Ringblommor
Tomat Ída gold` (capella frö, Runåberg)
dill


Har gjort en skiss på hur jag ska sätta plantorna, så jag tror jag kommer få plats. Har dock inte ordnat med växtföljd i år. Mest för att det bara är stora lådan som är djup, så jag kan inte odla vad som helst i de andra lådorna, och dels för att jag sen i fjol har jordgubbar, vitlök, rabarber, luftlök och sparris som redan är placerade. Får fnula lite på det. Blir även lite blommor i år. ringblommor, vit rosenskära, gurkört och klockranka som jag tänkte skulle få slingra sin i nån enkel armeringsjärmsportal.

Då är det bara gul och röd lök, och potatis som ska köpas. Löken köper jag sättlök, ger min inte på att så i år. Hoppas bara den växer nått i år, vilket den inte gjorde ifjol...
nu är det natten och jag ska sova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar