onsdag 2 mars 2011

små socker söta

När jag var liten hade mamma fönstren fulla av blå st paulor. Tyckte det var en riktigt tråkig blomma, en riktig tantblomma. Men jag har verkligen ändrat mig, eller så har jag själv blivit tant. Numera älskar jag st paulia. Både för att de är så sockersöta och ljuvliga. Men även för att det är plantor man kan spara, och så blommar de om. Sånt gillar vi!! Förra veckan va jag och en vän ute och kikade på en mysig butik med både blommor och prylar. Med mig hem fick jag en ljusrosa dubbla paula, som va helt ljuvlig. Tyvärr va det minus ute och paketet råkade öppna sig, så alla bladen fick köldskador. Som tur va klarade blommorna sig. Ballerinas `Gratia´ stod det på skylten.

`Taita´ är en stor favorit. Det är en häng st paulia och kom för kanske 5 år sedan. konstigt nog verkar den inte ha slagit igenom på marknaden, för det är sällan vi ser den hos våra grossister, och dyker den upp är den fortfarande relativt dyr. Har en planta sedan länge som jag har delat om och om igen till alla jag känner. Nu börjar min bli lite trött och jag ska plantera om den idag tänkte jag.  Ny jord och ny energi, det kanske vi alla skulle behöva få nu...
Mamma delade sin, som hon fått av mig för nått år sedan, så jag fick halva. Blev en ordentlig planta! Gillar växter man kan dela med sig av. 
Känns lyxigt att få och kunna ge!

Kornettblommor är en annan favorit, som jag konstigt nog inte har så många av. En nyare sort är denna på bilden under. Vad jag förstår så är det en kombination av kornettblomma och st paula. En goding. Tyvärr har jag inget namn på den. Har en planta sen innan, och köpte en nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar