torsdag 17 februari 2011

min första odlingslåda

Maj 2010 var det äntligen dags att bygga min första odlingslåda. Och varför göra en liten när man kan göra en ordentlig direkt! 6x1 meter. Eftersom jag hade ett litet pyre på en månad var jag extra glad över att min kära vän L kommit för att hjälpa mig. Hon är ju trots allt lite vanare med sågar och skrivdragare. Tack kära du!!
Tanken var att gräva bort gräset för att få en djupare bädd, men kom efter 1 meter snabbt fram till att vi var för lata, och att den blev tillräckligt djup ändå!! La ett tjock lager med tidningspapper i stället. Får nog erkänna att vi fuskade lite med jorden. Borde ha hottat upp den med med kompost och gödsel, men det blev inte så. Vi va för ivriga att få fröna i jorden.


Efter dräneringen sommaren 2009 har vi kvar en stor jordhög som jag har använt för att fylla upp lite här och där. Bland annat rabatten på framsidan, och nu var den perfekt till att fylla lilla lådan. Det gick åt många sottkärror!

Sen var det fram med fröna. Äntligen! Tänk att dessa små påsar kan innehålla så mycket lycka och glädje!
Kika in på nästa inlägg så får ni se hur det växte och vad jag sådde.
kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar