onsdag 16 februari 2011

Trädgårdsfunderingar

jag älskar verkligen trädgård, växter och odling. är visserligen nybörjare på det hela och har många funderingar på hur man gör saker och ting. har än så länge mest fått läsa mig till saker och ting, och väntar nu på att få börja testa. det knepiga med trädgård är att man inte alltid ser resultat direkt, utan måste vänta månader eller år för att se om man har gjort rätt.
Trädgård ska ju bara vara lycka och glädje, vilket det är!
Problemet är att det finns för många val och beslut, speciellt om man är en väldigt velig person som jag! Min trädgård är helt platt och inte det fanns inte så mycket från början, så möjligheterna är på ett vis oändliga. 
Men tänk att det ska vara så svårt att bestämma sig.
Har sedan vi flyttade in skissat och skissat, suddat och gjort om igen. Just nu är det köksträdgården som står i fokus. Vet var jag ska ha den, för det är där solen kommer först på våren. Där jag egentligen vill ha den är det snö en månad längre. Är inte stort, ca 6x6m och jag vill få plats med så mycket som möjligt. Vill ha ett växthus och odlingslådor, vill rama in så att det blir lite avgränsat och få en rumskänsla. Nu tror jag faktiskt jag har lyckats få en bra planlösning. Blir nog liknande bilden till vänster.  
Nu gäller det bara att kolla om det funkar i verkligheten, mäta exakt och rita ut på marken.

Just nu är det massa snö ute, så det är svårt att föreställa sig. Längtar så otroligt tills snön försvinner och jag får se min älskade trädgård igen. Har ju nästan glömt att jag har i rabatterna. Kommer på då och då; just det, fick ju massa jordgubbsplantor i fjol, va gott. Och i den rabatten satte jag ju backsippor i höstas, undrar om de överlevde...  ska bli så spännande!
min trädgårdsdagbok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar