onsdag 16 februari 2011

Min första rabatt

 I April 2009 började jag flytta alla växter som fanns i rabatten längs huset, eftersom vi skulle dränera.
Innan dess hade jag öppnat en ny rabatt, som är min "tillsvidare rabatt", där allt som jag inte vet var det ska placeras hamnar. Tyvärr är det bara eftermiddagssol, så den blommar inte så frodigt.
Det var spännande att börja gräva upp alla växter, för jag visste inte vad som växte där, och det hade precis kommit upp små små skott.  Många saker var jag inte ens säker på om det var blommor eller ogräs.
här är alla växterna på plats i den nya rabatten.



det tar inte lång tid innan det börjar växa.
slutet av maj-juni kan jag tänka mig






Det fanns mycket kul upptäckte jag.
Flera pioner, stora tuvor med iris, små låga iris, aconitum, kantnepeta, flox, vit-grönt gräs,gula dagliljor (inte min favoritfärg, men får vara kvar så länge) höstaster och en massa kirskål såklart.....

våren 2010 la jag en kant med sten runt, för att lättare kunna klippa med gräsklipparen, ska nog i år lägga en rad till. Denna rabatt ska jag utöka bakåt skogsbrynet, så det bara blir en gångstig runt. 
Just nu är det gräsmatta runt hela.
Det går en skogsväg bakom som jag vill få lite avskild. Ska bygga vindskydd där det kommer växa skogsklematis. Är sugen på att gjuta en bänk i betong liknande den här, och ställa så man kan sitta och njuta av solnedgången.


Denna bänk är jag sugen på, bilden kommer från en nätbutik, kommer inte ihåg vilken.
Vem vet, det är kanske i år jag faktiskt kommer börja gjuta i betong, har varit sugen länge men inte kommit igång. 
 2010, här blommar mina pioner. Inte så frodigt,tror jag har satt dem för lågt eller för högt. får kanske kika på det i år om de inte blommar mer. och så har jag några rådjur som tycker om knopparna. Får komma ihåg att spreja knopparna i tid i år. Fingerborgsblomman kommer från min vän L´s trädgård, där de växer vilt överallt, jättevackert. Aklejrutan till vänster har bott hos mamma sen 2005, men är nu hämtad

kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar