onsdag 23 mars 2011

vårjakt

Jag vet att nån stans där nere under snön så finns mina vårlökar. Begravda i djup snö! Fortfarande är största delen av trädgården täckt av ett rätt tunt lager av snö, men längst uppfarten har snövallen varit hög, eftersom vi skottat upp allt dit under hela vintern. Så nu är jag ute och skottar så fort jag kan, och det ger faktiskt resultat! Just nu ser det ut som en massaker för jag har skottat ut massa snö på stenläggningen, men hoppas på soligt och blåsigt i morgon! I min iver att få bort snön gräver jag ibland lite för djupt och kommer ner till jorden, men hoppas de överlever. Däremot får jag känslan av att de har växt där under vintern. Dels känns de kraftigare, och dels är de redan gröna. Ex timjanen och lavendeln. Får väl se när all snö är borta.


Har verkligen längtat efter att få vara ute och greja. Så när lillkillen tar middagsluren så smyger jag ut. Njuter, andas, smyger runt och petar i rabatterna bland alla gamla blad. Och där, mitt i allt det torra sticker det upp små små blad. Vad lycklig man blir! 


Här är backsippan jag berättat om, och alchemillan jag har grävt 
upp från dikeskanten.


Här är mitt trädgårdsland. Ena taget i söndags 20/3, andra taget i dag 23/3. Med andra ord: det går fort!
Satte massa vitlök i höstas, de börjar växa fint nu. Och där finns även bl.a  frösådda stockrosor, iris, indisk fingerört, murreva. men de är mini mini... 

Min ljuvliga julros står på helt fel ställe! massa av snö och jag ser dem inte från trappan. Till nästa år ska jag göra en vår-rabatt här, för där försvinner solen först och där ser jag dem varje dag. Dit kommer även julrosen få flytta. Det stämmer verkligen att jag måste bo in sig. Har ändrat planeringen av denna trädgård så många gånger. Ritat och ritat om och om igen. 
Men tror jag har en rätt bra plan nu. får väl se om jag får in några bilder.
kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar