torsdag 3 mars 2011

igår hände det...

....äntligen
vad jag har längtat! Igår åkte jag och lilleman till handelsträdgården och köpte en säck Hasselfors s-jord, och en plantjord. Efter AoT´s jordtest blev jag helt matt, man vill ju inte köpa massa frön och sen få dåliga sådder. Men efter att ha letat runt efter Emmaljungas jord, och även ringt deras huvudkontor, fick jag reda på att det inte är nån som säljer den de närmsta 10 milen. Då blev jag lite matt. Gick ut och googlade och landade på en tråd på Aot´s hemsida ang detta test. Och de som skrev i den dissade testet totalt! Menade att det inte va konstigt att alla växterna inte växte sig stora och starka, då de använt såjorden under hela testet. Såjord är ju bara till starten, och att de alltid använt Hasselfors S-jord och att det alltid fungerat bra. Och säger de så, så litar jag på dem. Kändes skönt!!


Så när lilleman sov sin eftermiddagslur, smög jag ner i källaren, städade bort älsklingens projekt och grävde djupt ner i jordpåsen. Vad jag har längtat efter det! Började med att plantera om mina pelargoner. Fick sticklingar från vännen L ifjol (när alla mina dött uppe på vinden efter vintern..) De har växt, men inte så mycket som de borde. Passade på att toppa dem och ta sticklingar. Tror vännen vill ha tillbaka några, då hon i julas hade inbrott, och tjuvarna lät dörren stå öppen med ca 10-20 minus. Alla hennes växter och vatten frös... Vad trött man blir!
 
Sen kom turen till fröerna. Började med grönsaksfröerna.
Tomater: Ida Gold & 'Riesentraube', en  körsbärstomat.
Minivitkål, Salladsgurks 
Basilika Genovese, Salladspurjo

Och lite blommor
Klockranka, Islandsvallmo, Rosa vallmo, Murreva (vit??), Jättevallmo
Kan säga att jag verkar ha snöat in på vallmo, ha ett par sorter 
till jag ska så, med de direktsår jag.


  Dessa märklingspinnar fick jag tips om på en blogg. Biltemas tänd stickor, som jag sedan knipsat av på mitten. Perfekt! 5 kg för dryga 50-lappen, 
precis min smak!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar