torsdag 19 maj 2011

mina sådder

I mars sådde jag massa roligt. Chili, två sorters tomater, salladsgurka, minivitkål och en hel del annat kul. De har stått i källaren med lysrör, och sen i carporten för avhärdning. De ser fina ut, men fortfarande ganska små. Planterade tomaterna och gurkan o stora hinkar i helgen med plantjord, kogödsel och vedaska till tomaterna.Så nu hoppas jag på underverk. Byggde ihop mitt miniväxt hus idag och satte mot söderväggen och satte dem i tillsammans med chilin och squashen som mamma sått. Försökte täcka med fiberväv så att solen inte ska bli för stark.
                                         
Iinte så vackert, men förhoppningsvis ger det växterna den värme och sol som de behöver ha.
Har kikat runt på andra bloggar, visserligen boende lite mer söderut och med växthus, men hjälp vilken  skillnad det är på deras tomater & choli kontra mina. De har Blommor och gröna tomater, och  grenade choli med frukter!! Är det växthuset som gör allt, eller slarvar jag med mina växter fast jag inte vet om det?
Känner mig så okunnig och skulle vilja ha en vis gammal gumma boende här som kunde ge mig hjälp!
Kikade in på en annan blogg och såg hennes vitlök. WOW, de var stora, fina och gröna. Mina är bleka. Frågade vad hon gjorde och varför hon trodde mina va så bleka. Hon trodde det va för lite näring och använde Algomin trädgårdsgödsel. Slängde på kogödsel i veckan, så hoppas det hjälper. Detta är väl nackdelen med sandjord.

Som ni ser har jag täckt mina odlingar bakom, tror de också mår bra avc lite värme,
efter denna veckans regn och blåst.
Har alltid haft filosofin att mina växter inte ska ha så mkt pjåskande och fjäskande. Lever de så gör de! Har fungerat bra på mina krukväxter inne. Kan visserligen bero på att jag väljer rätt växter. Är ju trots allt florist, så lite koll har jag. Fast jag tycks vara rätt kass på grönsaksodling *ler*
Men börjar inse att det kanske är mycket kärlek och omvårdnad som gäller trots allt.
Mycket näring och bra jord. Så det är det jag får satsa på i år. Jordförbättra.
Ska skaffa kompost! Har tidigare i vår lagt lönnlöv i sopsäckar, som ska förmultna och bli bra mull.
Grävde ner hästskit i stora odlingslådan innan sådden. 
Näring och så är jag rätt kass på, så det måste jag läsa på!
 Får ju visa att det faktiskt finns saker som växer frodigt i min trädgård! Gullvivor ovan och rosenvial nedan. Den är magisk! Växer med enorm växtkraft.
 Sådder med svart vallmo och vit rosenskära. Kommer bli läckert!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar