fredag 13 maj 2011

det växer

...så det knakar. Kul att se korten från förra inlägget och jämföra med hur det ser ut ute nu. Det går fort, men ändå villman att allt ska ha växt upp. Men man får väl tänka så att än har inget ( inte så mkt i allal fall) gått fel . Tycker jag springer fram, och tillbaka och planterar här, sår lite där, flyttar krukor, flyttar plantor fram och tillbaka.

 Triangelrabatten. Ser ganska klent ut, men med tanke på att den inte ens är ett år gammal får man väl vara rätt nöjd ändå! Massor av olika godingar i den. Fast att min tanke är att ha många av samma sort, men just nu plockar jag åt mig vad jag kan. Löjtnanshjärta, bellis, hortensia,tovsippa, höstanemon, tremastarblomma, rudbeckia, oregano gräslök timjan alchemilla pioner höstaster perovskia vitlysing sedum pärlhyacinter stäppsalvia lavendel ... och antgligen lite till.
Löjtnanhjärtan fick jag tre plantor av min granne i fjol, tack
Just nu är dessa finast tillsammans med röd bellis och  blå pärlhyacinter
 På framsidan har jag en ""liten" samling av luktärtor, pelargoner, nysådd rosen skära och två fat som jaghar planterat en viol som kommer breda ut sig.

Har sått klart i mina odlingaslådor, inget blev som jag hade ritat! typiskt va. får göra en ny skiss.


Det är inte mycket, men det är små små rädisor. Inser att jag har gjort bort mig totalt med jorden! Min är ju så sandig och super kompakt, så jag köpte jord 4 för 100.- och hällde på. Den såg jättefin ut, men när det va sått och torkat upp insåg jag att den inte va nått vidare. Och sen glömde jag vattna, och dessutom borde jag ha sått för länge sedan. Mycket att förbättra till nästa år.
De flesta växterna är ute ur källaren, och är de inte utplanterade så står de i carporten på avhärdning. Gjorde dock missen att ställa klockrrankorna diret därifrån till altanen med gassande solsken och vind. Den och pelargonerna ser för jävlig ut! Lägger med denna bilden så att jag kanske kan lära mig till nästa gång.

mitt projekt som tog stopp. Tänkte att detta fixarjag lätt själv.. eller kanske inte. Cementblock som är 1 x 0,30 cm, kan knappt rubba den själv. Hoppas och tror att micke kommer hjälpa mig medden rätt snart,
för så här vill vi inte ha det.


Sen får jag ju självklart hjälp av min lille trädgårdsmästare,
tyvärr är han också väldigt intresserad av att vara i mina rabatter och gräva, suck.

kram kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar