torsdag 28 april 2011

vår rapport

våren kommer med stormsteg. Solen har skinit de senaste veckorna, och det har varit sommarvarmt. Vad snabbt man glömmer att det var vinter, snö och bitande kallt. härligt att solen är uppe till nästan 9 på kvällarna, för då kan vi gå ut och greja efter att lille A har somnat för kvällen.
Så fort jag kan är jag ute, grejar lite här, pillar lite där och tittar och tittar på mina växter, som om det skulle hänt något över natten. Men det är nästan så ibland. Tur att vi inte har så många grannar, de skulle nog undrat om de såg mig med näsan ner i jorden och ändan i vädret.

Under påskhelgen har vi lagt klar stengången längst huset, nu väntar vi bara på mer jord att fylla upp med brevid. Gäset är sått på de kala fläckarna, Hästskit nergrävt i odlingslådorna, plattorna borttagna runt garagerabatten och även uppgrävt för blivande lilla "Muren" runt. Löven uppkrattade och lagda i svarta soppåsar för att de ska bli mull till nästa år och rabatterna påfyllda med lite blandad som jag har fått tag i  lite här och där, grannar, släkt och öde torp.

första sparrisen, köpte plantan på solberga gård på öland i fjol

del av triangelrabatten, här syns mest löjtnanshjärta, iris

vårna vackra lönn borta i "hörnet"


hörnrabatten
 Det växer så det knakar i källaren. Mycket har gått jättebra, undrar bara vad jag gjort fär fel med tomaterna, tycker att ida gold blir lång och ranglig.




Har faktiskt i år gjort en liten färgskiss på hur jag ska så i mina odlingslådor. Riktigt impad av mig själv.
Hoppas bara inte att denär för optimistiskt, kan ev bli lite trångt här o där.

i stora lådan från höger
minivitkål, lin, palsternacka, lin, morot,  sommarlövkojor, rödbetor,
 morot mix, ringblommor, mandelPotatis Amadine potatis, Salladspurjo från i fjol
Gul och rödlök
sparris piplök rabarber

liten låda överst till vänster: smultron och jordgubbar
låda överst till höger: plocksallad, Trädgårdsportlag med sömntuta imitten, huvudsallad
Låda till vänster, nere: Vitlök satta i höstas, Lövkoja, fjädervallmo, pionvallmo, grönlilja,kornvallmo, jätevallmo
Låda nere till höger: Sockerärta persilja dill bondböna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar